O mică introducere
Cei care mă știți și mă urmăriți, știți că acest concept de ședință foto corporate nu a fost neapărat prima mea pasiune. Însă, cum se-ntâmplă adesea în viață, ne e dat să experimentăm multe lucruri și să ieșim deseori din zona de confort până să găsim „mixul” care ne face plăcere și care ne aduce satisfacție. Cam așa am ajuns și eu, acum ceva timp, să fac și ședințe foto corporate, nu doar family sau newborn. A fost doar primul pas catre o lume cu totul fascinanta a fotografiei de portret contemporană, despre care voi reveni să povestesc cât de curând.
Cum a început
Prima ședință foto corporate a fost, desigur, o adevărată provocare. Zona mea de confort a fost, timp de atâția ani, lucrul cu copiii. Unde este esențial să le capturez inocența și spontaneitatea; ei sunt adorabili în orice ipostază, important este să fie intr-o lumina potrivită pe ei. Desigur, deja aveam, pe lânga asta, și experienta ședințelor foto fine art de maternitate sau cu copii mai mari, care deja sunt obișnuiți să pozeze. Cert este că adulții sunt ceva mai pretențioși, foarte atenți cu imaginea pe care vor să o proiecteze și de multe ori nemulțumiți de felul în care ies în poze. În timp, am interiorizat toate aceste mecanismele care fac diferența între o ședință foto pentru copii și una pentru adulți, iar acum fac switch-ul în mod natural și inconștient.
Din experiență, pot spune că ședințele foto pentru adulți sunt cu totul și cu totul diferite: acolo nu trebuie să mă plimb prin studio după „modele”, în căutarea instantaneului perfect, ci să mă concentrez asupra posingului și asupra atitudinii pe care fiecare membru al echipei vrea să o transmită, dar și asupra elementelor care definesc compania pentru care acești oameni lucrează. E vorba de un family storytelling with a twist, dacă vreți: fotografia de familie și fotografia de echipă pot avea multe în comun, dar sunt și destule diferențe între ele. Bineînțeles că în ambele cazuri contează dinamica și comunicarea, dar la o ședință foto corporate, acestea se traduc într-un mod puțin diferit.
E un întreg proces de lucru pe care m-am hotărât să-l descriu mai pe larg aici, ca să știți ce înseamnă colaborarea cu mine din punctul acesta de vedere.
Cum mă pregătesc pentru o ședință foto corporate
În primul rând, trec în revistă așteptările clienților. Îi rog să îmi arate fotografii de inspirație pe care le pot folosi ca punct de referință pentru așezarea luminilor, posing, fundaluri etc. Sunt două întrebări de bază pe care îmi place să le pun atunci când pregătesc o ședință foto corporate:
- Cum v-ați descrie locul de muncă? (prietenos, laid-back, distractiv, dinamic, colaborativ, simplu, multinațional, profesional etc.)
- Ce tip de „ton” vreți să setați/transmiteți prin intermediul acestor fotografii și cum vă doriți să arate fotografiile? (un ton serios/ încrezător/ conservator/ modern/ jucăuș/ îndrăzneț /competitiv/ primitor, un stil polished/ minimalist / sofisticat/ dramatic/ artsy/ clasic etc.)
Astfel voi ști dinainte așteptările clienților și mă pot pregăti cum trebuie pentru a crea un set de imagini care să-i reprezinte întru totul și de care să fie mulțumiți. Fac și recomăndari pentru ținute sau culorile pe care să le poarte clienții în ziua cu ședința foto, pentru a reflecta mai bine dimensiunea pe care au ales-o. Pentru cei mici și pentru mămici, am recuzită și ținute din plin pe care să le combinăm și cu care să ne jucăm la mine în studio, însă pentru cei care vin din partea unei companii nu pot decât să dau câteva indicații în prealabil.
De asemenea, e nevoie să știu dinainte câți oameni îmi vor trece pragul în ziua respectivă. În mod normal, o ședință foto de portret durează maxim de 2 ore. Însă pentru grupuri mai mari, unde voi obține mai puține imagini individuale, îmi pot programa și numai 30 de minute pentru fiecare persoană. Îmi doresc ca atmosfera să fie cât mai relaxată, astfel încât lucrurile să decurgă natural. De aceea este nevoie să proiectez dinainte cât mai multe detalii.
Ce trebuie să știi despre o ședință foto corporate
Ședințele foto corporate nu trebuie neapărat să fie plictisitoare sau rigide. Eu sunt întotdeauna pregătită cu câteva subiecte de discuție care să mă ajute să „sparg gheața” și să-l ajut pe client să se destindă, fiindcă nu va ieși nicio fotografie reușită cât timp tu nu te simți in largul tău. Atmosfera din studioul meu e una foarte caldă și primitoare (nu de alta, dar a fost gândit pentru ședințe foto pentru mămici și nou-născuți), iar eu sunt un om deschis cu care poți povesti despre orice cât timp mă mișc în jurul tău ca să prind cel mai bun unghi și „cea mai fotogenică parte” a ta.
Ideal ar fi să aduci cu tine două ținute (care să nu fie doar estetice, ci și confortabile) ca să facem fotografii cu amândouă și să vedem care dau mai bine. Am o colecție de exemple din care poți alege ce simți ca te caracterizează mai bine. Evită (if you are a lady 😋) un make-up prea strident; alege mai degrabă un look fresh, natural. De asemenea, trebuie să te înarmezi cu răbdare, pentru că pozele nu vor ieși bine din prima. E nevoie de puțină încălzire, cum fac și sportivii sau cântăreții, de puțin timp ca să te relaxezi și ca să „ne intrăm în mână”. Vom face inițial câteva instantanee de probă, încercând diferite unghiuri și diferite posing-uri, apoi le vom alege împreună pe cele care te pun cel mai bine în valoare.
Lucrul cu ehipe mai mari
Acum că ne-am lămurit cum decurg lucrurile la nivel individual, e momentul pentru câteva cuvinte adresate întregii echipe, legate de detaliile logistice. Înainte de ședință, e nevoie de o discuție în care să stabilim exact câte fotografii doriți să primiți, pentru a putea alege pachetul care vi se potrivește cel mai bine. Selecția finală a cadrelor o veți face voi, dintr-o galerie atent selectata de mine in prealabil. Înainte de prelucrarea fotografiilor de la o ședință foto corporate, trimit un link unde puteți accesa toate fotografiile și le puteți alege pe cele care vi se par cele mai reușite și pe care le doriți retușate ca să ajungă pe site-ul companiei. Pentru fiecare fotografie retușată în plus față de pachetul agreat inițial, se percepe un cost adițional.
Sfatul meu este să țineți, de asemenea, cont de layout-ul site-ului pentru a vedea ce tip de încadrare se potrivește cel mai bine (tip landscape sau portret). Tipul de posing îl vom alege atât din „tonul” despre care vorbeam mai devreme, cât și în funcție de siluetă și de fizionomie. E important să fie un tip de posing care să vi se potrivească tuturor și, în același timp, să vă reprezinte și să vă pună în valoare, astfel încât să arate bine pe site, iar secțiunea dedicată echipei să aibă un design și un feeling unitar.
Acestea fiind spuse…
Vă invit să aruncați o privire peste portofoliul meu ca să mă cunoașteți mai bine și să vă faceți o idee asupra stilului meu de fotografie și de lucru (pentru că, nu-i așa?, o fotografie face cât 1000 de cuvinte). Pentru orice informație suplimentară sau pentru programări, mă găsiți aici. Eu, una, de-abia aștept să vă văd, chiar dacă mai mult prin lentila obiectivului, și să vă cunosc povestea, pe care-mi doresc s-o pun în lumina cea mai potrivită.